Bygg21 Magasin 2019 | SAMMEN SETTER VI STANDARDEN | A1. Nye løsninger tar over for ByggSøk – DiBK
1354
page-template-default,page,page-id-1354,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
ByggSøk stenger for nye søknader fra 1. oktober 2020, og vi oppfordrer byggenæringen til å ta i bruk de nye søknadsløsningene nå, sier fagdirektør Kari Befring Bjørnstad i Direktoratet for byggkvalitet.

Nye løsninger tar over for ByggSøk

Fra 1. oktober 2020 stenger Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) ByggSøk – direktoratets egen portal for digital byggesøknad. – DiBK har gitt flere aktører konsesjon for å utvikle digitale byggesøknadstjenester, og disse løsningene er blitt så gode for profesjonelle søkere at det ikke lenger er nødvendig å opprettholde ByggSøk, sier fagdirektør Kari Befring Bjørnstad.

Per i dag er det totalt fem leverandører, i tillegg til Oslo kommune, som tilbyr ulike løsninger for digitale byggesøknader, og Bjørnstad er svært fornøyd med utviklingen.

– Det har hele tiden vært direktoratets mål å overlate selve tjenesteleveransen i forbindelse med digitale byggesøknader til eksterne aktører. Vår oppgave er å legge til rette for utviklingen, og det at vi nå kan planlegge stenging av ByggSøk viser at vi har lykkes med vår satsing, sier Bjørnstad. – Samtidig er det viktig for oss å varsle byggenæringen om at ByggSøk blir stengt, slik at bedriftene rekker å orientere seg i markedet og gjøre gode valg av tjenesteleverandør, sier hun.

Søknader som er lagret i ByggSøk vil være tilgjengelige fram til 13. desember 2021, noe som gir god tid til flytting av prosjekter over til andre søknadsløsninger, slik det blir lagt til rette for av DiBK. – Det vil også være mulig å flytte en søknad fra en søknadsløsning i markedet til en annen.  Hensikten med digital byggesøknad er å forenkle prosessene, og det er dessuten viktig at bedriftene får full frihet til å velge den løsningen som passer dem best, understreker hun.

De nye søknadsløsningene er tilpasset ulike målgrupper og gjør det enklere å gjøre ting riktig nå man lager en byggesøknad. Søknadene kontrolleres opp mot regelverket før de sendes for å sikre at søknaden er mest mulig komplett – noe som gir raskere saksbehandling i kommunen og mindre feil. Gjenbruk av informasjon vil også forenkle arbeidet med å lage byggesøknaden, sier Bjørnstad.

– Det ligger store besparelser både for samfunnet og næringslivet i å ta i bruk digitale løsninger på dette feltet. I tråd med regjeringens digitaliseringspolitikk har DiBK utviklet tjenesteplattformen Fellestjenester BYGG på Altinn, og lagt til rette for at leverandørene kan utvikle gode løsninger for næringslivet, sier Bjørnstad.

 

Disse leverandørene tilbyr nye søknadsløsninger knyttet til Fellestjenester BYGG

  • Ambita/Norconsult: byggesøknaden.no
  • Arkitektbedriftene: MAKS (inkludert i abonnement på kvalitetssystem)
  • Holte: Holte ByggSøk
  • Norkart: Elektronisk nabovarsel
  • Oslo kommune: Nabovarsling, signering av ansvarsretter
  • Rørentreprenørene: RørWeb (for rørleggere)

 

Foreløpig er det ingen leverandører som er klar med søknadstjenester for enkle søknader som kan sendes fra privatpersoner, men ByggSøk vil ikke stenge søknader for privatpersoner før nye, gode løsninger er på plass for alle brukere.